Communicatie

Communicatie

Iedere vereniging zit vol verhalen, van gemotiveerde talenten tot enthousiaste vrijwilligers. Zij maken de vereniging en zijn een belangrijk marketingkanaal voor de vereniging. Maar we zien dat veel verenigingen weinig aandacht besteden aan hun imago en communicatie weinig benutten. Terwijl persoonlijke verhalen juist de aandacht trekken en meer mensen bereiken. Wie wil dat nu niet? Steeds meer mensen en organisaties kiezen er voor verhalen te delen. Niets nieuws overigens. Aristoteles benutte 3000 jaar geleden de kracht van een goed verhaal al om mensen te overtuigen. Ons brein vindt een verhaal nu eenmaal fijn om naar te luisteren en, niet onbelangrijk, te onthouden. Maar hoe val je met jouw communicatie nog op tussen al die verhalen? Zorg dat je onderscheidend bent. Wees creatief, uitdagend of wellicht provocerend en trek de aandacht.

Wist je dat?

  • We gemiddeld 3.000 (reclame)boodschappen per dag op ons afgevuurd krijgen? 90% van die prikkels laten we aan ons voorbijgaan
  • Mensen maar 30% onthouden van wat ze zien of lezen? Als we iets horen én zien tegelijk onthouden we maar liefst 70%!
  • We gemiddeld per maand 12 uur op Facebook actief zijn?
  • Ondertussen al 35% van de 75-plussers op social media actief is? En nog maar 49% van jongeren naar de traditionele TV kijkt?
  • Veel verenigingen nog een persoonlijke profielpagina op Facebook hebben i.p.v. een bedrijfspagina?
  • Veel verenigingen eenzelfde bericht delen voor iedereen en op meerdere kanalen, zoals Twitter en Facebook? En daarbij vaak nog veel tekst en weinig foto of video gebruikt wordt?

Goede voorbeelden & tips